Behandelingen   /   Fysiotherapie   /   Oedeemtherapie

Oedeemtherapie

Het lymfestelsel en is een netwerk van lymfevaten en lymfeklieren en werkt nauw samenwerkt met onze bloedsomloop. Het is een onderdeel van ons afweersysteem en zuivert het lichaam van lichaamsvreemde stoffen zoals bacteriën, cel-resten maar ook kankercellen. Uiteindelijk wordt het lymfevocht afgegeven aan de bloedbaan en door het lichaam uitgescheiden.

Lymfoedeem ontstaan ten gevolge van een verstoring tussen de aanvoer- en afvoer van het lymfestelsel waardoor er een abnormale ophoping van vocht ontstaat in het lichaamsweefsel. Bijkomende verschijnselen van lymfoedeem kunnen zijn: vermoeid of strak ledemaat, pijn, huidveranderingen.

In onze ledematen verdelen we deze verstoringen in afvoer in 2 groepen:

1. Primair lymfoedeem:

Dit betekent date er een aangeboren afwijking is van de lymfevaten, meestal in één of meerdere ledematen. Klachten bij deze vorm van lymfoedeem kunnen al op jonge leeftijd ontstaan.

2. Secundair lymfoedeem:

Dit betekent dat het lymfesysteem goed heeft gewerkt maar dat het beschadigt is geraakt, Voorbeelden van beschadiging zijn:

• Infecties (erysipelas; wondroos)
  • Een wond
  • CVI (Chronische Veneuze Insufficiëntie)
  • (kanker) gezwellen: als gevolg van een operatie, door verwijdering van lymfeklieren of door bestraling bij behandeling van kanker kan oedeem ontstaan. Afhankelijk van gebieden kan zo ook lymfoedeem ontstaan in buik, romp, gezicht.
Behandeling van lymfoedeem:
  • Compressietherapie: zwachtelen en Therapeutisch Elastische Kousen (TEK)
  • Manuele lymfedrainage (MLD)
  • Lymfetaping
  • Oefentherapie
  • Adviezen over huid- en wondverzorging, leefregels
  • Zelfmanagement, o.a. aanleren zelfmassage, zelf zwachtelen, interventie op gedragsniveau

De behandeling van lymfoedeem is meestal langdurig en intensief omdat het een chronische aandoening is. Wilt u meer weten over Lymfoedeem neem dan contact op met onze oedeemtherapeute Manja. Of kijk op de website van de patiëntvereniging.